Kto w Polsce startuje i wygrywa w przetargach zagranicznych?

 

Gdy w październiku ubiegłego roku analizowano sukcesy polskich firm w przetargach zagranicznych podczas seminarium „Eksporter na globalnym rynku zamówień publicznych”, organizowanego przez Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, w zasadzie wszyscy prelegenci (m.in. eksperci
z Ministerstwa Rozwoju, PAIH, PARP i firmy Kompass Poland) byli zgodni - kilka dużych polskich spółek radzi sobie nieźle, lecz segment średnich i małych firm już nie.

 

Co jest przyczyną?

Czy to produkt z Polski jest nieatrakcyjny, czy też jego cena, obsługa klienta albo warunki dostaw? Niekoniecznie. Problemów upatrywać należy w innych obszarach, na które wskazują przedsiębiorcy:

- skomplikowane procedury przetargowe,

- skostniały, zamknięty rynek, preferujący lokalnych dostawców,

- brak informacji na temat przetargów i zapytań ofertowych z sektora prywatnego.

 

Czy jest się o co bić?

Rynek zamówień publicznych organizacji międzynarodowych jest warty około 17,8 Miliarda USD rocznie, w tym udział polskich firm stanowi dramatycznie mało, bo 0,01%. A dodatkowo, liczba przetargów publicznych organizacjach międzynarodowych to mniej niż 5% wszystkich przetargów - uwzględniając rynek komercyjny. To właśnie ten drugi jest szczególnie interesujący dla polskich firm, gdyż przetargi i zapytania ofertowe z sektora prywatnego organizują firmy z całego świata,
a polskie firmy średniej wielkości są w stanie z powodzeniem sprostać ich wymaganiom  w zakresie jakości, innowacyjności oraz ceny.

W tak zwanych „dużych postępowaniach przetargowych” coraz częściej biorą udział właśnie średnie i mniejsze firmy, jednak nie w pojedynkę, ale w ramach wzajemnego porozumienia
i współpracy.

Zwiększa to realną szansę na wygraną w przetargach oraz pozwala pozyskać partnerów lokalnych, mających mocną pozycję na danych rynkach zagranicznych lub też zwycięzców przetargów z danej branży w celu stworzenia partnerskiego konsorcjum spełniającego kryteria przetargowe.

W ubiegłym roku Firma Kompass Poland, lider na rynku wsparcia eksportu i pozyskiwaniu kontrahentów zagranicznych, przeprowadziła badanie ankietowe na grupie polskich eksporterów pod tytułem: „Udział klientów Kompass Poland w przetargach zagranicznych”

Oto wnioski z sondażu:

  • 73% klientów Kompass Poland nie uczestniczy w przetargach w ogóle,
  • 98% grupy badanej prowadzi działalność eksportową, 25% ma w planach ekspansję globalną,
  • 95% klientów Kompass Poland (firmy o orientacji eksportowej) nie uczestniczy
    w przetargach zagranicznych,
  • 84% badanych nie wyszukuje informacji na ten temat.

Do wskazanych głównych przyczyn w ocenie firm badanych należą:

    • Brak świadomości
    • Brak doświadczenia / kompetencji
    • Brak dostępu do informacji o przetargach będących w sferze ich zainteresowania

 

Jakie jest rozwiązanie tego problemu?

Niektórzy klienci Kompass Poland z sukcesem pozyskali lokalnych partnerów zagranicznych, zwyciężających do tej pory w przetargach na danym rynku.

Ci, którzy tego dokonali podkreślają, że do tej pory samodzielnie przeszukiwali ogłoszenia w wielu źródłach, jednak – co podkreślają wszyscy – było to bardzo czasochłonne. Dodatkowo czas,
w jakim udaje się dotrzeć do informacji o nowych przetargach od momentu ich upublicznienia, może mieć istotny wpływ na osiągane wyniki (często czas pomiędzy ogłoszeniem informacji
o zamówieniu a terminem składania oferty wynosi zaledwie 7 dni).

Większość klientów potwierdza, że niektóre przetargi dostępne są tylko w jednym serwisie i próżno ich szukać w innych zestawieniach lub stronach internetowych. Dodatkowo jedne portale mogą okazać się łatwiejsze w wyszukiwaniu przetargów budowlanych, a inne mogą być lepsze
przy wyszukiwaniu przetargów IT.

 

Dlatego warto rozejrzeć się za inną metodą wyszukiwania informacji.

Identyfikację nowych możliwości biznesowych umożliwia kompleksowy dostęp do informacji
o międzynarodowych przetargach publicznych oraz zapytaniach ofertowych - Kompass Tenders Page.

Jest to obecnie największe na świecie narzędzie do wyszukiwania i zarządzania bazą wiedzy
o przetargach, umożliwiające wyszukiwanie np. zwycięzców przetargów na zagranicznych rynkach poprzez słowa kluczowe (czyli np. oferowane produkty).

Platforma jest bazą przetargów i zapytań ofertowych w 145 wersjach językowych ze 190 krajów, zawierającą aktualizowane na bieżąco blisko 50.000 przetargów dziennie, oraz dane 1.700.000 podmiotów dokonujących zakupów na całym świecie.

Elastyczna wyszukiwarka daje bardzo duże możliwości personalizacji, powiadomień oraz alertów, a co ważne i unikalne w tej platformie – umożliwia kontaktowanie się z innymi firmami na całym świecie w celu nawiązania współpracy lub pozyskania informacji w obszarze wybranych zapytań.

 

Jak czerpać z tego morza możliwości?

Nie inaczej, niż według starych sprawdzonych prawideł sprzedaży: wyszukać i podejmować próby działania. Zagraniczne przetargi publiczne to dla wielu przedsiębiorców jedno z najważniejszych źródeł zysków. Gra jest warta świeczki, bo wygrana zapewnia najczęściej duże zyski i pewność współpracy międzynarodowej w dłuższej perspektywie.

Dzięki platformie Kompass https://tenderspage.com/ staje się to możliwe.

 

 

 

 

 

Tenders Page - z pola walki eksportera
26 lutego 2018

Copyright 2018 Kompass sp. z o.o.

Created in WebWave CMS

NASZA OFERTA

ul. Wita Stwosza 48

Warszawa

+48 (22) 255 92 70

info@kompass.com.pl

KONTAKT