N: Jak by Pan podsumował ten rynek gier w Polsce po tym roku 2015, jak to wygląda, perspektywy rynku gier na 2016 rok?

 

Rewelacyjnie 2015 rok głównie, jeżeli chodzi o dwóch kluczowych graczy, czyli CD Project i Techland, to obie spółki ogromne sukcesy, ogromne ilości nagród i historyczne przychody, historyczne zyski. To jest rewelacyjne, dlatego że nakręca pozostałych graczy. Natomiast pozwala też na zainteresowanie trochę bardziej rządowe, czyli program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju GameINN. To jest bardzo duży sukces 2015 roku. Powstał program, który będzie wsparciem dla branży gier komputerowych. On rusza w 2016 roku, nie wiemy jak to do końca zostanie poukładane, natomiast branża oczywiście bardzo liczy na to wsparcie. Gry komputerowe są hitem eksportowym Polski, więc ewidentnie warto je wspierać. I oczywiście są to bardzo innowacyjne projekty. Jeżeli chodzi o 2016 rok mogę o naszych planach powiedzieć, to jest planowana premiera naszego kluczowego tytułu „Get Even” wraz z naszym wydawcą Namco Bandai. Konkurencyjne, czy raczej równoległe, bo my raczej w branży gier nie traktujemy siebie jak konkurencję, rynek jest tak duży, że trudno mówić o konkurencji, raczej to się równolegle rozwijają poszczególne spółki. Oczywiście mają na 2016 rok bardzo dużo fajnych projektów. Wydaje się, że nie powtórzymy oczywiście, jeżeli chodzi o przychody potencjału 2015 roku, bo nie ma tak dużych tytułów jak „Dying Light” czy „Wiedźmin”, natomiast ci mali gracze mają teraz swój czas, żeby pokazać, że nie tylko ci najwięksi robią u nas fajne tytuły.

 

N: A jak mocno, jak szybko, jak dynamicznie ten rynek gier będzie się rozwijał w Polsce, albo może tak w kontekście tutaj światowym, jakieś dane ciekawe?

 

Trudno mówić o rynku polskim szczerze, jeżeli chodzi o gry komputerowe. Jesteśmy tak małym wycinkiem globalnego rynku gier, że w zasadzie we wszystkich statystykach pomija się Polskę jako błąd statystyczny. Tak szczerze to tak trochę wygląda, bo wszyscy producenci gier w Polsce, czy to gier na komputery PC, czy to na konsole, czy nawet mobilni, wszyscy analizują rynek jako rynek globalny i cały marketing jest skierowany globalnie. Trochę bym powiedział patriotycznie to jest rzeczywiście „Wiedźmin”, to jest taki tytuł, który ewidentnie bardziej w Polsce się sprzedaje. Natomiast, jeżeli chodzi o czy nasze tytuły czy tytuły tych spółek, których projekty znam ewidentnie to jest rynek globalny. Rynek globalny rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie, to jest jeden z bardziej stabilnie rosnących rynków. Bardzo ciekawie wyglądają wykresy, tam nie ma żadnych kryzysów. Czy to jest kryzys finansowy na świecie ludzie dalej traktują gry komputerowe jako formę rozrywki. To jest często rozrywka, standardowa gra kosztuje około 150 zł, standardowe wyjście w trzy osoby do kina z jedzeniem kosztuje podobne pieniądze, a rozgrywka jest na kilka dni, tu jest rozgrywka na dwie godziny. Tak naprawdę trudno mówić o tym, żeby z jakiegoś powodu miał się rynek nie rozwijać, choć rozwija się w różnych segmentach, w innych segmentach niż jeszcze do niedawna. Do niedawna na rynku bardzo kluczową rolę odgrywały wersje pudełkowe sprzedawane w standardowych sklepach. Natomiast dzisiaj w zasadzie dochodzimy do 50/50, jeżeli chodzi o sprzedaż cyfrową. To jest trend, który naszym zdaniem jest nieodwracalny, czyli rzeczywiście to jest kwestia kilku lat, że przynajmniej na komputery PC będzie to dominujący trend. Podobnie, jeżeli chodzi o zmiany dużo więcej gramy w gry darmowe i umożliwiające nam płatność za pewne dodatki w środku. To jest trochę tak, że nie kupujemy kota w worku, zwłaszcza rynek azjatycki nie kupuje kotów w worku, dużo więcej sprzedaje się tam gier czy dużo więcej instalacji następuje w Azji gier free to play. I Azjaci dopiero jak uznają, że tytuł jest interesujący, to płacą. Trochę inaczej, ten model sprzedaży się zmienia ewidentnie gier.

 

 

Polska 19 w globalnym rankingu gier komputerowych
13 kwietnia 2016

Copyright 2018 Kompass sp. z o.o.

Created in WebWave CMS

NASZA OFERTA

ul. Wita Stwosza 48

Warszawa

+48 (22) 255 92 70

info@kompass.com.pl

KONTAKT