Import z Chin rośnie trzy razy szybciej niż eksport polskich produktów do tego kraju. W ubiegłym roku saldo wymiany handlowej z Państwem Środka zmniejszyło się o 2,7 miliardów euro – do poziomu 15,7 miliardów euro. To może jednak się zmienić, bo tamtejsi konsumenci są coraz zamożniejsi i chętnie sięgają po europejskie towary. Dla polskich firm to wielka szansa znalezienia rynku zbytu dla swoich wyrobów.

 

Kondycja polskiego eksportu jest coraz lepsza. Jak podaje resort gospodarki, opierając się na wstępnych danych GUS, w ubiegłym roku polskie firmy sprzedały za granicą towary o wartości 163,1 miliardów euro, czyli o ponad 5% więcej niż w 2013 roku. Eksport do Chin jest jednak niewielki i wynosi ok. 1,7 miliarda euro. Dynamika wzrostu wyniosła 5,6%. Same Chiny natomiast importują rocznie towary za niemal 1,9 biliona dolarów.

 

W Chinach jest bardzo duża klasa średnia, która stale rośnie. Dodatkowo, Chiny zmieniają się z gospodarki napędzanej eksportem na gospodarkę napędzaną przez konsumpcję. Oznacza to, że rynek ten jest coraz bardziej atrakcyjny dla polskich firm. Sukces mogą tam odnieść tylko dobrze przygotowani eksporterzy, którzy będą w stanie zmierzyć się z odmienną kulturą, językiem i mentalnością.

 

Trudno nawet mówić o jednym chińskim rynku, ponieważ jest to tak wielki obszar, że poszczególne prowincje mają ze sobą mniej wspólnego niż kraje w Europie. Sprawne poruszanie się po tym rynku wymaga pomocy osób dobrze z nim obeznanych. Każda prowincja w Chinach jest inna, jest jak oddzielne państwo europejskie. Przymierzając się do biznesu w Chinach, trzeba więc sobie wyobrazić próbę eksportu do różnych części Europy, trzeba przyjąć różne podejścia i uwzględnić różne kultury.

Podsumowując – rynek wymagający, ale obiecujący.
 
Źródło: Newseria/HSBC Polska

 

 

Chiny szansą dla polskich firm
07 kwietnia 2015

Copyright 2018 Kompass sp. z o.o.

Created in WebWave CMS

NASZA OFERTA

ul. Wita Stwosza 48

Warszawa

+48 (22) 255 92 70

info@kompass.com.pl

KONTAKT